Dynia – jesienna Królowa

Od zieleni do głębokich fioletów…Jesień jest szczególną porą roku, w której można korzystać z naturalnych dóbr, jakimi dzieli się z nami natura. Wszelkie propozycje menu prezentują jednak dynię – dlaczego warto ją jeść?

Miąższ dyni, oprócz prowitaminy A, zawiera witaminy z grupy B oraz witaminę C. Są one niezwykle ważne z uwagi na działanie antyoksydacyjne. Ponadto witaminy te kontrolują funkcjonowanie układu nerwowego, wspomagają odporność i zapobiegają wychłodzeniu. Dzięki wysokiej zawartości błonnika dynia jest warzywem lekkostrawnym: nie powoduje wzdęć i innych dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

Nie tylko miąższ…

Zarówno pestki z dyni, bogate w cynk (ważny dla kondycji skóry oraz jakości nasienia u mężczyzn), jak i olej z pestek to zasługa dyni. Co widać, oprócz drogocennego miąższu, warto ją docenić również ze względu na pestki i otrzymywany z nich olej – tłoczony na zimno, o ciemnej barwie i charakterystycznym, przyjemnym smaku.

W kuchni

Najbardziej popularnym daniem jest zupa z dyni. Jednak może być dodatkowo świetnym dodatkiem do sałatek, nadaje się także do puree czy pieczenia ciast. Z uwagi na to, że sam miąższ dyni nie ma charakterystycznego smaku, dobrze jest zadbać o połączenie z odpowiednimi przyprawami – gałka muszkatołowa, czosnek, rozmaryn, pieprz, szałwia, chilli.

Jesienne smoothie dyniowe

Składniki: 1 szklanka naturalnego „mleka” roślinnego, np. ryżowego, 1 łyżka uprażonych chwilę pestek dyni, kawałek ugotowanej na parze dyni (można pokroić w kostkę, wówczas 1 szklanka), 1 banan, kilka kropli esencji waniliowej, 4 kostki lodu.
Wykonanie: składniki zmiksować w mikserze, aż lód całkowicie się rozkruszy.

Milena Nosek, dietetyk kliniczny